Welkom Gast! [Registreer] :: [Login]
Navigatie

Tutorials

Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.

18/05/2012 07:35
gewoon bar en bar slecht, door het gebrek aan animo stoppen ook veel modders en mappers, want ze kunnen niet meer doorschuiven naar andere, nieuwere cod's

18/05/2012 07:34
nou ik denk dat mods voor oude cod's ook beetje dood gaat, door het geheel van te veel mods ervoor, animo per mod is gewoon klein, steeds meer mensen spelen liever vanilla, omdat heel veel mods ge

15/05/2012 10:49
Maar er mag misschien wel eens een 'opflakkering' gebeuren.

15/05/2012 10:48
Hmm, ik en Paulus zijn nogal een grote medieval mod aan het maken. Net beslist om die in codWAW ipv cod2 te doen door gebrek animators cod2.

14/05/2012 23:42
Eens een Mb CoD (UO) match doen fzo

Volg ons voor statusupdates en aankondigingen!
Registreer of log in
Om gebruik te maken van de volledige functionaliteit van Modbase moet je ingelogd zijn.
Na registratie kan je reageren, onderwerpen starten, projecten toevoegen en nog veel meer.

Dit is volkomen gratis en duurt hoogstens een minuut.

Registreer gratis

Laatste Actieve Forumonderwerpen
  Onderwerpen AuteurAntwoorden Laatste bericht
Achtergrond geluid herhalen
CoD 2 Mapping & Modding
apocalypse5736 apocalypse573
18-05-2012 17:28
Compile error
CoD:WaW Mapping & Modding
Fristi4 Fristi
18-05-2012 15:40
Textures met geluid als je erop loopt
CoD Mapping & Modding
codmaster0082 codmaster008
18-05-2012 14:21
Terrain Density verhogen
CoD 2 Mapping & Modding
apocalypse57310 HuRRaCaNe
17-05-2012 16:07
.spd file
CoD 4 Algemeen
cod2editor0 cod2editor
17-05-2012 12:19

Onderwerp bekijken
U bent hier: Forum > Programmeren > Java/JavaScript
 Onderwerp afdrukken
Java/JavaScript
Geplaatst op 16-12-2011 20:45
#1  Bericht afdrukken

Opgewarmd

Ik heb een vraagje, voor CoD2 scripting, welke programmeertaal wordt daar voor gebruikt? Java of JavaScript?
Ik wil mij graag verdiepen in het scripten maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Op school heb ik het wel gehad maar dat ging niet veel verder dan optellen delen keer etc..
Heeft iemand een idee of link of iets?

Erg bedankt!

Cookie

Don't think, just eat!

Geplaatst op 16-12-2011 20:52
#2  Bericht afdrukken

Admin

Scripting in CoD is niet in een bepaalde programmeertaal. Het is een scripting syntax specifiek voor de Quake engine. Je kan de syntax wel vergelijken met C/C++.

Voordat je aan scripting in CoD begint, heb je best al wat ervaring met andere programmeer/scriptingtalen.

Proud Coder & Founder of Modbase

i.imgur.com/X64ol.gif
 Top http://www.modbase.be

Geplaatst op 16-12-2011 20:59
#3  Bericht afdrukken

Opgewarmd

Oke dankjewel, maar wat raad jij aan? Eerst Java of iets dergelijks onder de knie en dan naar c++? Zo ja, heb je misschien een linkje naar een goede site?

Don't think, just eat!

Geplaatst op 16-12-2011 22:26 | Gewijzigd door HuRRaCaNe op 16-12-2011 22:36
#4  Bericht afdrukken

Moderator

Donator
Eigenlijk voel ik me geneigd om stijn tegen te spreken.

CoD is een uitstekende manier om de basis van programmeren te leren. Je kan al spelend leren, fantastisch toch? Je kan er een basis mee opbouwen die je later wel beter inzicht zal geven als je verder wil studeren in de richting van programmeren, maar je moet je goed realiseren dat als je ervoor kiest om zelf een scripttaal te leren - en dan vooral als je met CoD begint - dat je alleen weet hoe je dingen kan maken binnen die omgeving. De syntax van op C-gebaseerde talen zal niet wereldvreemd meer zijn, dat is toch een pluspunt.

Je weet niets over de achterliggende principes en wat goed of slecht is. Eens je overstapt naar een opleiding m.b.t. programmeren zal je hier en daar wel wat verbanden kunnen leggen tussen dingen die je al wel weet, maar dat is vrij nutteloos. Het grootste voordeel dat je eruit kan halen is dat je al wat meer inzicht hebt in hoe programmeertalen werken (ookal verschilt die ook heel hard per taal)

CoD-scripting is veruit de makkelijkste taal om te leren, maar je bent er niet zo veel mee (maar who cares als je je daarmee vermaakt?). Andere programmeertalen ben je meer mee, maar wie zegt dat je jezelf geen uitermate foute manier van programmeren aanleert?

Als je zegt "ik wil een programmeertaal leren": Vergeet het. Het beste dat je kan doen is gewoonweg aan simpele dingen beginnen en na verloop van tijd - wanneer je meer uitgebreide dingen maakt - leer je de programmeertaal vanzelf.

Waarom CoD-scripting? Het is makkelijk in vergelijking met andere talen. Je hoeft je geen zorgen te maken over zo veel dingen die aanwezig zijn in 'echte' programmeertalen en je kan al spelend leren. Je ziet meteen het resultaat van wat je gemaakt hebt zonder dat je echt iets moet weten van de onderliggende principes.

Indien je met cod-scripting wil beginnen raad ik je aan om eerst een basis in mapping te leren zodat je je map kan maken en compilen. Daarna kan je beginnen met erg kleine scriptjes zoals een object laten bewegen of text op het scherm laten verschijnen. Zo maak je steeds ingewikkeldere dingen en breid je je kennis uit. Zo heb ik het gedaan, zo hebben velen het gedaan. Doe het niet omdat je tijdelijk een gevoel hebt van "ik wil een programmeertaal leren", doe het omdat je het leuk vindt en verwacht vooral niet dat je zoals op school dingen gaat leren. Kennis komt met de jaren en vooral van ervaring. Hoe meer kleine dingen je doet, hoe meer kleine dingen je kan samenvoegen tot grote dingen. Zo krijg je kennis, zo leer je jezelf programmeren.

(Of je kan een e-book lezen, maar tbh niemand is zo gemotiveerd om dat echt te lezen)

Geplaatst op 17-12-2011 06:11
#5  Bericht afdrukken

Opgewarmd

Oké dan zal ik daar mee beginnen! Maar hoe weet ik overal de juiste woorden voor? Zoals getent etc? Kan je die ergens vinden of?

Don't think, just eat!

Geplaatst op 17-12-2011 09:36
#6  Bericht afdrukken

Moderator

Donator
Maak een object dat van links naar rechts kan bewegen. Daar heb je niet veel kennis voor nodig Wink

Geplaatst op 17-12-2011 12:11
#7  Bericht afdrukken

Opgewarmd

Oke ga ik proberen, maar hoe kom ik achter de juiste namen? is dat gewoon movex of?

Don't think, just eat!

Geplaatst op 17-12-2011 12:19
#8  Bericht afdrukken

Moderator

Donator
Je bekijkt tutorials, andere scripts, of je kan zelfs een topic aanmaken waar je naar een voorbeeld vraagt van iets.

Open bijvoorbeeld een andere map en kijk hoe de scripts daar werken. Niet panikeren als je opeens heel veel dingen ziet die je niet kent. Namen van functies zijn vaak heel erg logisch en je moet niet van alles dat je ziet weten wat het doet.

moveX is bijvoorbeeld al juist! meerbepaald <object> moveX(units, tijd);

Geplaatst op 17-12-2011 13:37
#9  Bericht afdrukken

Opgewarmd

Oké, dan ga ik meteen aan de slag!

Don't think, just eat!
Spring naar forum:

Gelijkaardige onderwerpen
Onderwerpen Forum Antwoorden Laatste bericht
Javascript : toggle_slide Programmeren 9 23-03-2012 11:16
Javascript : fade Programmeren 3 28-01-2012 19:01
Javascript image slider Programmeren 8 25-01-2012 15:51